DE KNIE

19 jan DE KNIE

In het Parool van 15 september las ik een artikeltje over slijtage van de knie bij sporters.
In het artikel wordt ingegaan op de slijtage van de knie na het sporten.
Ik ga hier wat dieper in op het slijtage proces van de knie.
Het kniegewricht is door zijn functie en bouw een van de zwaarst belaste gewrichten van ons lichaam. Het heeft een grote beweeglijkheid met een geringe stabiliteit.
Het kniegewricht bestaat eigenlijk alleen uit een soort bol van het uiteinde van het bovenbeen (femurcondyl), dat dan staat op een plaat van het onderbeen (tibiaplateau).
Deze instabiliteit moet worden opgevangen door een sterk bandapparaat (ligamenten). Aan de binnenkant van de knie bevonden zich de binnenbanden (mediale ligamententen) en aan de buitenkant loopt de sterke buitenband ( laterale ligament). In de knie bevonden zich de kruisbanden (voorste en achterste kruisband). Dan wordt de stabiliteit ook gewaarborgd door de spieren rondom het kniegewricht. Aan de voorkant de quadriceps (vierhoofdige dijbeenspieren) en aan de achterkant de zo beruchte hamstringgroep.
De krachten op de knie kunnen nu zo groot worden dat de knie deze niet kan opvangen en een blessure is geboren. Met name een band en een meniscusletsel zijn berucht.
Een band of meniscusblessure is dan het gevolg.
Van de grote gewrichten (heup, enkel, schouder) komt artrose (slijtage) het meest in de knie voor. Soms is de oorzaak duidelijk: een scheur in de meniscus, letsel van een kruisband, een beschadiging van het kraakbeen of een standafwijking van het onderbeen. O- of X benen.

Artrose komt het meeste voor bij mensen boven de 50 jaar. Dat is dan als men gestopt is met intensief sporten. Tijdens het sporten hebben veel sporters ook al last van hun knie, maar door intensieve behandelingen worden deze klachten meestal onderdrukt. Bovendien is de wil van de sporter om te kunnen sporten groot. Met een pijnstiller wordt de pijn onderdrukt en men speelt door.
Pas als men dan gestopt is met sporten komen de klachten duidelijk naar voren.
Vaak komen de sporters als ze stoppen in gewicht aan. Jaren heeft men zich ingehouden. Weinig snoepen en drinken. Nu is de druk weg en let men minder op het gewicht.
Hierdoor wordt de belasting op de knieën veel groter en ontstaan de klachten pas echt.
Men krijgt last met opstaan en buigen. Een sprintje trekken is er niet meer bij. Knielen en springen verergert de pijn. Bij rust voelt de knie vaak pijnlijk aan en soms zit er vocht in. Men hoort en voelt de knie kraken. Ook kan de knie regelmatig op slot zitten. Er kan dan een los stukje kraakbeen in het gewricht zitten.
Om zeker te zijn van de oorzaak en de ernst van de artrose zijn er tegenwoordig zeer intensieve onderzoeken voorhanden. Dat varieert van een röntgenfoto tot een MRI-onderzoek.

Het is belangrijk dat sporters en zij niet alleen hun bewegingspatroon aanpassen.
Geen oefeningen doen die pijn opwekken of erger maken. Dus geen spring oefeningen.
Rustig fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen. Zeker om de conditie op peil te houden.
In de acute fase is fysiotherapeutische hulp aan te raden. Kniebuigen en oefeningen met gebogen knie zijn niet goed. Oefeningen met rechte benen zijn het beste. Zorg ook dat de spieren niet (teveel) verzwakken. Vaak gaan mensen oefeningen met gewichten doen. Doe dat alleen met gestekte benen.
Bij zeer ernstige klachten kan de arts hulp bieden. Pijnstillers en soms een enkele keer een injectie met Corticosteroïden zijn dan aan te bevelen. Maar daar moet men zeer mee oppassen. Vaak laten sporters zich inspuiten. Maar dat is niet zonder gevaar. Zo een injectie tast het kraakbeen aan en dat is nu juist wat niet mag gebeuren.
Bij zeer ernstige artrose moet men een consult aanvragen bij een chirurg of orthopeed.
Maar het allerbelangrijkste is wellicht dat men zich bij een blessure tijdens het sporten opgelopen, goed laat behandelen. Niet eerder beginnen voordat de blessure geheel is genezen.

En stopt men met sporten vanwege een blessure laat hem dan ook buiten de club goed behandelen . Zeker als er artrose is geconstateerd. Want beter een week later beginnen dan een dag te vroeg

No Comments

Post A Comment

een × een =